Krajem druge godine života kada Vaše dijete postane svjesno sebe i drugih, bit će sposobno dijeliti, surađivati i pomagati drugima. Iako ostvaruje sve predispozicije za ove sposobnosti, dijete i dalje neće biti skolono dijeljenju i suradnji i to je sasvim normalno za njegov trenutni razvoj. Iako se nama odraslima može učiniti da se dijete ponaša sebično, to nije tako već dijete kroz “sebičnost” uči o sebi i okolnom svijetu te svom vlasništvu.

Već u jaslicama možemo uočititi da pojedino dijete pokušava utješiti drugo, no trebali bi biti svjesni da su do treće godine takva ponašanja među djecom rijeđa, dok ćemo se češće susretati sa dječjim svađama. Najčešće svađe događaju se upravo oko igračaka. Između treće i pete godine Vaše dijete će sve češće dijeliti igračke i pomagati prijateljima ili odraslima, ali tek s pet godina možete očekivati iskazivanje suosjećanja s drugima.

Neka djeca, će biti sklonija dijeljenju s drugima i pomaganju, ali izrazito je važno zapamtiti da se ovakvo ponašanje uči. Iako djeca uče kada ih pohvalimo ili potičemo da dijele svoje igračke, roditelji i druge osobe iz djetetove okoline, ne smiju zaboraviti da djeca također uče i promatrajući njihovo ponašanje. Dijete možemo potaknuti da se prisjeti sebe i svojih iskustava ili uživi u osjećaje drugog kako bi bolje razumjelo svoje i tuđe osjećaje. U svom ophođenju s djetetom, važno je imati na umu njegov razvojni status kako pred dijete ne bismo postavljali nerealna očekivanja.

Svako dijete napreduje individualnom dinamikom te ćemo njegov napredak najbolje potaknuti pozitivnim poticajima ili ukazivanjima na poželjna ponašanja. Nemojte od djeteta zahtjevati nešto na što nije spremno nego mu omogućite da samo donese odluku. Dijete nemojte kažnjavati ili kritizirati, poštujte njegov izbor i dozvolite mu da uči vlastitim iskustvom. Djetetu moramo omogućiti da istražuje odnose s drugima i ne smijemo očekivati da slijepo slijedi želje i pravila koja mu nameću odrasli.

Već u najranijoj dobi, dijete možemo učiti da čeka red ili pomogne nekome kome je pomoć potrebna. Isprva ćete Vi morati nadzirati i poticati ove radnje, ali s vremenom će ih dijete usvojiti i samostalno primjenjivati. U Vašim razgovorima s djetetom imenujte i razgovarajte o što više emocija, te se igrajte igre u kojima je potrebno dijeliti igračke. Svakodnevno pospremajte zajedno te se uključite u humanitarne akcije i donirajte igračke ili pomozite u školi ili vrtiću. Pričajte djetetu o dobrobitima takvih akcija i sreći koju će te akcije donijeti nekom drugom djetetu ili odrasloj osobi.

Iako je važno naučiti dijeliti i pomagati drugima, ne smijemo zaboraviti naučiti dijete da je ponekad u redu reći ne u situacijama kada smatramo da je to za nas ispravno. Izgovoriti ne i postaviti granicu, vještina je koja se također uči cijeli život.